בעליית-הגג

השבוע הייתי באופרה. בבסטיליה. עקבים, ליפסטיק, ארנק ערב, ושוב פוצ'יני. קשה לי להבין את המשיכה שלי למלחין הזה, הרי אילו היה חי היום, לבטח היה מחבר שירים לאירויזיון ומתפרנס מכך יפה… אך אילו שירים היו אלה  יכולים להיות… פסגת הפסגות, עידון העידונים.

פוצ'יני והלחנים שלו וביחוד האופרה "לה בוהם" גורמים לי לבכות. למוזיקה, בדרך כלל, יש היכולת לרגש אותי, להניע אותי, להרגיע אותי, להציף את הליבידו שלי. אבל פוצ'יני וגיבורי "לה בוהם" שלו: הפריסאים, הדלפונים והבוהמיינים – מוחצים את ליבי ומניחים אותו על שקיקי הדמעות שבעיני, מניחים ולוחצים.

עלייות הגג שאל מול חלוני

הפעם הראשונה שבה צפיתי ב"לה בוהם" הייתה לפני יותר מעשור ב"אופרה קומיק". בית אופרה ותיק ויפה, אינטימי ושובב יותר מהאולם המאופק של האופרה החדשה בבסטיליה. כסאות ארגמן דהויים, מרפסות זהב מתקלף והרבה אבק. תענוג. בזמנו, לא הקשבתי כלל לאופרות ואם להיות כנה, לא ממש הבדלתי בין פוצ'יני לפטוצ'יני, אך מרגע שכבה האור ועל הבמה המחופשת לעליית גג פריסאית הופיעה חבורת האומנים הבוהמיינים – נשביתי. קפואים מקור ורעבים ללחם, לאמנות ולאהבה, מחפשים להמיר, בקולות טנור או בריטון, כל חפץ, מטבע או רכוש בבקבוק יין. רודולפו אפילו מעלה באש את כתב ידו האחרון, העיקר לחמם קצת את החדר.

בכמעט חמש-עשרה שנים שלי בעיר הצלחתי להכיר את פריס של עליות הגג. לא תמיד מצאתי שם את רודולפו המשורר, את חברו מרצ'לו הצייר או את אהובתו מִימִי התופרת חולת השחפת, גיבורי האופרה של פוצ'יני. בפריס של היום הם הוחלפו בג'ורג'יו סטודנט לאומנות מסיציליה (8 מטרים רבועים), בפולה ברמנית מטקסס (6 מטרים רבועים), או בתומא סוחר הסמים הקלים מסנגל שחלק את עליית הגג עם לורן שוטף הכלים שהגיע לפריס מאיזה חור בבלגיה (10 מטרים רבועים עם שרותים במסדרון). מאה ויותר שנים מפרידות בין הדיירים המושרים של פוצ'יני ובין אלה שמאכלסים את עליות הגג של פריס היום. מאה שנים, ביטוח בריאות, דמי אבטלה וחוקי הגנת הדייר. אך אף לא אחת מן השנים הללו שינתה משהו מהרומנטיקה, מהתשוקה לפריס ומהנוף עוצר הנשימה המשתקפים מהחלונות הצרים של הקומות האחרונות בעיר. אף לא אחת מהן גרמה לי להפסיק להתנשף ולהשתנק אחרי טיפוס של שבע קומות או יותר ולדמיין את השירה הגדולה, ההגות המרשימה או את האומנות העילאית שנוצרת ממש ברגעים אלה מאחורי הדלתות המסודרות בשורה ארוכה במסדרון האפלולי.

על המסדרון של רודולפו ומימי הילכה השחפת. מחלה שבילדותי עוררה את קנאתי וסימלה בעיני, באופן פרוורטי משהו, את הנשיות. כל כך התקנאתי בנערות החיוורות והרזות השוכבות במיטה בין הכסתות הרכות… משתעלות קלות ויורקות בעדינות דם על כותנת הלילה הצחורה. ענוגות ענוגות הן נראו לי מבעד לספרים וסדרות הטלוויזיה הבריטיות. ואני חיוורת ממש לא יכולתי להיות עם כל הנמשים האלה על הפרצוף, וגם ענוגה לא ממש עם שיערי הקצר והברכיים השרוטות מטיפוס מתמיד על עצים. רציתי להיות חולת שחפת ובשכונה קראו לי בילבי.

והנה אני, בילבי מבוייתת באופרה בפריס. והנה מימי משתעלת במסדרון של עליית הגג. היא חיוורת, ענוגה, קולה האלוהי עולה עד לתקרת האולם ומסתלסל סביב הנברשת הגדולה. והנה מגיע רודולפו ומבכה את ימיה הספורים של אהובתו ושר "מימי אֶ טַנְטוֹ מָלָדָה" (מימי כל כך חולה). השיעול, המוזיקה, השחפת, עליית הגג הקרה והטחובה, פריס, אהבה, והנה שוב אני נישאת על גל רגשנות ודומעת ממרומי המרפסת על הקהל לבוש הפרוות ואפוף שאנאל 5 שיושב מתחתי. מימי תיכף תמות ולא משנה שמוזט חברתה מכרה את עגיליה כדי לקנות לה תרופות. רודולפו מיד יזעק לשמיים ויאשים את עצמו ואת אורח חייו הבוהמייני במוות של מימי. אני עוד 24 ימים אעזוב פה ואשאיר את הצלילים האלה מאחורי. ובעצם… אולי אפשר להקשיב לאופרה ולחלום על אהבת משוררים צרפתים לחולות שחפת גם בדירה משופצת ביפו ?

דורית

ברברה הנדיקס (האחת והיחידה!) בתפקיד מימי וחוסה קאררס בתפקיד רודלפו, מתוך המערכה האחרונה של האופרה "לה בוהם".

פוסט זה פורסם בקטגוריה Dorit Shilo's countdown. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על בעליית-הגג

  1. כנרת הגיב:

    אפשר בדירה ביפו, אפשר.

    אבל הרבה יותר קשה. צריך להקפיד שיהיה אפשר גם אחרי שהחמסין ינסה בכוח למחוק חלק מההרגלים והזכרונות.

    למרות שאני מבינה שזאת גלות מרצון, הספירה לאחור שלך מכמירה את ליבי.

  2. כנרת, החמסין ימחק כמו שהשלג מחק, ואז כנראה אצטרך לכתוב מהתחלה.
    אין מה לכמור 🙂 למרות העצבוביות ששורה (כפי שהסתבר לי מפי אחרים) על הפוסטים שלי, יש שמחה בלב.
    שבוע נעים שיהיה לך.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s